Trafik kazası arabuluculuk ile uyuşmazlıkların çözülmesi tazminat alınması mümkün müdür?

Trafik kazası nedeniyle ödenecek tazminatlar için arabuluculuk alternatif uyuşmazlık çözüm yollarından bir tanesidir.

Hem mağdur tarafında yer alan taraf ve taraf vekilleri hem de sigorta şirketleri tarafından uyuşmazlıklar bu yol ile çözülmesi taraflar açısından karşılıklı fayda sağlayacaktır.

Sigorta ile ilgili düzenlemelerin Türk Ticaret Kanunu’nda yer almasının sonucu olarak sigorta şirketine karşı dava açmak için 6325 sayılı kanun gereği dava şartı olarak zorunlu olarak arabuluculuğa başvurmak gerekmektedir.

Dava şartı arabuluculuk dışında asıl dikkat çekeceğimiz şey, ihtiyari arabuluculuk ile trafik kazası uyuşmazlıklarının çözümüdür.

Trafik kazası tazminat arabuluculuk ile daha kısa zamanda kazan-kazan ilkesi çerçevesinde alınma imkanı bulunmaktadır.

Trafik kazası mağduru vatandaşlarımız ya da vekiller;

1-Uyuşmazlığın ihtiyari arabuluculuk ile çözüme kavuşması için arabulucuya başvurabilir,

2-Arabuluculuk başvurusu sonucu uyuşmazlığın ihtiyari arabuluculuk ile çözülmesi için sigorta şirketlerinin kabul etmesi halinde arabuluculuk süreci başlamış olur, aynı şekilde sigorta şirketlerinin arabuluculuk ile uyuşmazlığın çözümü için arabulucuya başvurabilir. Bu başvurusu mağdur ya da vekilleri tarafından kabul edilmesi ile birlikte ihtiyari arabuluculuk süreci başlamış olacaktır.

3-Trafik kazasında arabuluculuk için anlaşma aralığının saptanması konusunda taraflar tazminat miktarının belirlenmesi için uzmanlardan yardım alabilirler. Uzmanın arabuluculuk sürecine destek vermesi amacıyla uyuşmazlığın çözümüne katkı sağlayabilecek uzman kişiler de müzakerelerde hazır bulundurulabilir.

a-Kaza tarihi üzerinden iyileşme süreci geçmemişse medikal değerlendirme ile minimum ve maksimum maluliyet oranları tespit edilip tarafların bu oranlar karşılığı tazminat miktarları uzman aktüerler tarafından belirlenerek anlaşma aralığı saptanabilir,

b-Kaza tarihi üzerinden iyileşme süreci tamamlanmışsa maluliyet tespit raporu (sağlık kurulu raporu, adli tıp mütalaa raporu) ile anlaşma aralığı saptanabilir, maluliyet tespit raporu olmadan da medikal değerlendirme raporu ile anlaşma aralığı saptanabilir,

Örnek: Mağdur Ahmet 5 Aralık 2019 yılında kusurlu A SİGORTALI aracın karıştığı kazada malul olmuştur. Mağdur Ahmet ya da vekili avukat arabulucu olarak tarafımıza başvurarak uyuşmazlığın ihtiyari arabuluculuk ile çözülmesini talep etmiştir. Vekilin teklifi Arabulucu Mahmut ALTINEL tarafından A Sigorta Şirketine iletilmiş A sigorta şirketi teklifi olumlu karşılamıştır. Arabuluculuk görüşmelerinde uzmandan yardım alınması üzerine anlaşma sağlanmıştır. Konu hakkında uzman olan Adli Tıp Doktoru Mehmet Bey’in sürece katılımı ile mağdurun kazaya bağlı olarak % 8 ile % 20 arasında maluliyetin oluşacağı ile ilgili görüş taraflara sunulmuştur. Taraflar % 15 maluliyet durumu üzerinden tazminat hesaplanması için aktüer uzmandan yardım almak için anlaşmalar ve % 15 rapor üzerinden tazminatın 120.000 TL olduğu tespit edilmiştir. Taraflar 120.000 TL üzerinde anlaşarak “maluliyet raporuna gerek olmadan, süre beklemeden, tarafların kazan-kazan ilkesi doğrultusunda” uyuşmazlık çözüme kavuşmuş olacaktır. Hem mağdur maddi olarak zor bir süreç olan süreyi beklemeyerek tazminatını almış olacak, hem de sigorta şirketi hasar dosyasını ileride karşılaşma durumu oluşacak vekalet ücretleri dahil yargılama masrafları gibi bir bir durum ile karşı karşıya kalmadan ödeme yapacaktır. Taraflar bu süreci kabul etmeden arabuluculuk sürecini sonlandırma imkânına da ayrıca sahiptir.

4-Sigorta arabuluculuk açısından üzerinde çalışılması ve geliştirilmesi gereken önemli bir uyuşmazlık alanıdır. Sigorta davalarında arabuluculuk ile çözüme kavuşması sigorta şirketlerinin gelecekte dava ya da tahkim ile uzayacak süreçte risklerinin ve karşılık tespiti açısından daha dikkat çekici hale gelmiştir. Trafik kazası tazminat davalarında arabuluculuk dahil tamamına yakın sigorta uyuşmazlıkları ihtiyari arabuluculuğa elverişlidir.

5-Tarafların anlaşması ile anlaşma belgesi düzenlenip uyuşmazlık çözüme kavuşacaktır. Arabuluculuk ilgili tüm merak edilenlere buradan ulaşabilirsiniz.

Trafik kazası nedeniyle mağdur olan vatandaşlarımız ve vekiller uyuşmazlığın ihtiyari arabuluculuk yolu ile taraflar talep ederse uzman desteği ile çözüme kavuşması için 0 212 234 52 20 ya da info@altinelhukuk.com adresinden ya da http://www.altinelhukuk.com/ iletişim yolu ile bizimle iletişime geçebilirler.